Heerlijke week

Spreekbeurt
Maud is een beetje nerveus. Ze heeft alles goed voorbereid en wiebelt van het ene been op het andere voor groep 7 van basisschool ‘De Den’. Op het smartboard verschijnt de eerste slide. Ik zit naast haar en kijk naar de gezichtjes van haar klasgenootjes. Maud legt uit wat ik heb en wat ik nog kan. De leerlingen mogen na afloop reageren met vragen en tips & tops. Een leerling bedankt Maud, hij heeft zeker iets geleerd want “ik wist niet dat dat bestond.”

Ik ben trots op mijn buurmeisje. Zij wilde een spreekbeurt over en met mij houden. Zij heeft het heel goed gedaan en krijgt een 10!

Neuroplast
Hans de Munter is trots, want hij heeft net 4 miljoen euro binnengehaald om studies te starten. Zijn bedrijf, Neuroplast, gebruikt autologe cellen, bloedcellen uit je bekken, en bewerkt ze om ze weer terug te plaatsen op de plek waar de patiënt de dwarslaesie heeft. De studie is opgezet om te onderzoeken of de natuurlijke ontstekingsreactie van het lichaam verandert en dus minder functieverlies overhoudt. Anders gezegd: mensen die een incomplete dwarslaesie hebben na een ongeval hebben minder functieverlies in de handen en benen na deze behandeling.

Hans heeft mij gevraagd om naar Neuroplast te komen en mee te denken hoe een en ander moet verlopen. Ik ben net twee minuten binnen als Hans vraagt om even mee te komen. RTL is aanwezig om filmopnames te maken en Hans wil dat ze mij interviewen. Via deze link kun je het interview de komende twee weken  (tot 22 maart) zien: https://www.rtl.nl/video/60457cca-8a6d-3913-acd2-a26efd4af979/

Ik mag ook de teammeeting bijwonen en ervaar hoe het gemotiveerde team de stappen doorneemt om de studie te starten. Een goede manier om te zien wat Neuroplast wil en doet.

Technologie in de zorg
Mark Peels heeft zijn camera meegenomen en filmt hoe ik de groep Zuyd studenten uitleg geef. Hij studeert aan de Film Academy Amsterdam en gaat een documentaire over mij maken. Voor hem een leermoment en ik heb straks een leuke film.

Wij zijn op Zuyd Hogeschool voor de Dag van Technologie in de zorg. Studenten helpen mij om in de Virtualizer* te komen. Ramon, de student van Health Engineering die aan mijn project verbonden is, laat zien hoe een en ander werkt; wat ik zie en hoe ik kan bewegen met behulp van virtual reality. Daarna mogen de studenten zelf ervaren hoe het is om te oefenen met een VR-bril op je neus.

Mark zit achter mij op zijn knieën en filmt met opzet vanuit deze hoek om te laten zien hoe ik moet kijken, praten en luisteren. Vanuit mijn zittende positie is het immers anders om te communiceren.

Studenten zijn in eerste instantie niet welwillend om geïnterviewd te worden na een VR-sessie. Mark stelt ze gerust en eenmaal op gang heeft hij in ‘one take’ een leuke reactie op film vastgelegd. Heerlijk.

Hij is goed bezig. Ik merk helemaal niet dat hij aan het filmen is en ben benieuwd naar het resultaat. Wij plannen nog een paar filmdagen.

*zie de blog van 16 oktober 2019

 

Facility Management
Marius haalt mij thuis op en wij nemen onderweg naar Zuyd Hogeschool nog eens door hoe de les eruit gaat zien. Zijn studenten hebben de opdracht gekregen om de toegankelijkheid voor mindervaliden in gebouwen waar ze werken, te beoordelen. Ze weten wat de Europese richtlijnen zijn, maar… hoe ziet het in de praktijk uit?

In groepjes van twee denken ze na over de drempels die ik heb moeten overbruggen om naar Zuyd Hogeschool te komen. Hoe kom ik uit bed, wat zijn de voorzieningen op mijn badkamer? Waar heb ik hulp nodig? Wat kan ik zelf als de hulpmiddelen aanwezig zijn? En hoe kom ik uiteindelijk in de klas?

Het uur vliegt voorbij want de groep is heerlijk interactief. Ze durven alles te vragen en docent Marius is tevreden met het resultaat.

Laten we samenwerken

Vul jouw contactgegevens in en ik probeer binnen 24 uur te reageren.

Wil jij mij direct bellen, mailen of mij op Social Media vinden, dan kun je mijn gegevens op de contactpagina bekijken.