O&O
Het schooljaar is al een tijdje bezig en dus beginnen de O&O projecten weer. O&O gaat over Onderzoeken en Ontwerpen. Leerlingen van de middelbare scholen leren hoe ze problemen van een échte opdrachtgever oplossen met behulp van technologie en techniek. Even iets totaal anders dan de andere lessen. Even uit de comfort zone en dát vind ik toevallig heel erg leuk.

Mijn deelname aan O&O projecten is vorig jaar via via begonnen met leerlingen van het Roer College in Roermond. Een 3D print opdracht voor Sjors die samen met de jongens van VOKS (zie eerder blog) een hulpmiddel gemaakt hebben zodat Sjors de spelcomputer kan bedienen.

Nu gaan Britt en Emily een hulpmiddel printen waarmee ik mijn broek gemakkelijker kan optrekken. Als ik een transfer maak van de rolstoel naar de auto of van een bank naar de rolstoel schuift mijn broek af en toe naar beneden. De ergotherapie heeft daar allerlei trucjes en middelen voor om het weer in orde te krijgen en toch zou het handig zijn als het gemakkelijker kan. Dat gaan B&E uitzoeken.

Ook het Graaf Huyn College heeft via via vernomen dat ik O&O projecten leuk vind. Een team met Sanne, Sarah, Noa en Mette, de dochter van mijn nichtje Gaby, gaat beginnen om de rompstabiliteit te verbeteren met behulp van Virtual Reality (VR) spellen. We hebben met Zuyd studenten al heel wat spelletjes bedacht en gerealiseerd voor revalidanten in Adelante. De uitdaging nu is om spellen te maken voor 50-plussers, oké, 60-plussers.

Beide teams beginnen met een Plan van Aanpak (PVA). Daarnaast vraag ik ze ook een tijdslijn te maken. Wat is de deadline en werk dan terug om te zorgen dat dit en dat dan en dan af moet zijn. De deadline is ‘non negotiable’. Gebruik alle mogelijkheden en middelen om het doel te bereiken. Ze zijn verantwoordelijk voor het eindproduct maar dat betekent niet dat ze alles zelf moeten doen.

Daarom vraag ik ze om naast de literatuurlijst een contactpersonenlijst te maken. Stimuleren om met mensen te praten, of dat nu de moeder of oom of een specialist op het onderzoekgebied dat maakt niet uit. Praten met mensen die graag iets vertellen over zaken waar ze goed in zijn. Bellen blijkt altijd een uitdaging voor de leerlingen.
We zijn begonnen. De appgroepen zijn gemaakt en de logo’s zijn weer toepasselijk.

Britt en Emily hebben inmiddels een eerste presentatie gegeven. Ik ben live aanwezig geweest in het Roer College.
De docent was net als ik onder de indruk. Goede slides, duidelijk gepresenteerd. Ze mogen de volgende keer minder bescheiden zijn. Echt goed gedaan!

Sanne, Sarah, Noa en Mette hebben het start document af. Een prima weergave over de uitdaging die ze aangaan.

Op naar de volgende stappen.
De deadline ligt in Q1-2025.

Zie ook: https://www.technasium.nl

Delen op Social Media

Laten we samenwerken

Vul jouw contactgegevens in en ik probeer binnen 24 uur te reageren.

Wil jij mij direct bellen, mailen of mij op Social Media vinden, dan kun je mijn gegevens op de contactpagina bekijken.